Wie man eine Periode verzögert
Begutachtet von Dr Rachel Hudson, MRCGPZuletzt aktualisiert von Dr Toni Hazell, MRCGPZuletzt aktualisiert 14. Nov 2024
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Some women may wish to delay a period. This may be if a period is due at a time that would be inconvenient - for example, on a holiday or during an exam.
Auf einen Blick
Einige Frauen möchten möglicherweise ihre Periode für besondere Anlässe verschieben.
Sie können einen Gesundheitsfachmann nach Methoden zur Verzögerung einer Periode fragen.
Wenn Sie die kombinierte Antibabypille einnehmen, können Sie oft die 7-tägige Pause zwischen den Packungen überspringen.
Wenn nicht die Pille eingenommen wird, kann ein Arzt Hormontabletten wie Norethisteron oder Medroxyprogesteron verschreiben.
Diese Hormontabletten sind keine Form der Empfängnisverhütung.
Sprechen Sie immer mit einem Arzt, um sicherzustellen, dass die Methode sicher und für Sie geeignet ist.
There are times when some women may want to delay their period. For example, their period may be due at a time that would not be convenient for them, such as when they are going on a special holiday, or they are taking an exam, etc. If this is the case, you can ask a healthcare professional how to delay a period - this will usually involve taking period delay tablets.
Women taking the combined oral contraceptive pill
If you are taking a fixed-dose combined oral contraceptive (COC) pill (often just called 'the pill') then simply start the next pack without the usual seven-day break. Taking two packs back-to-back in this way is safe if it is done occasionally and it is now recommended as a standard way to take the pill - this is known as tailored pill taking.
A woman can take two or three packets back to back and then just have a four day break, or can take the pill continuously. Whilst this is not within the licence of the drug, it is commonly recommended and is called a 'tailored regime'. This is not generally advised with multiphasic pills (where not all the pills in a pack have the same dose of hormones). Multiphasic pills are not commonly used in the UK. If it is multiphasic, usually the colour of the pill or the packet will not be the same throughout the month.
See the article called Is it safe to skip your period on the pill?
How does this work?
Women taking 'the pill' do not have normal periods, caused by the hormone changes in the menstrual cycle. Rather, they are withdrawal bleeds which occur when the oestrogen in the pill is not taken. The hormones in the pill help to sustain the lining of the womb (uterus). The withdrawal bleed will not normally occur until the pill is stopped and the level of hormone in the body falls (usually once a month in the seven-day break between pill packs).
If you are not already taking 'the pill' then you may consider starting it if it is likely to be a suitable contraceptive for you in the future. You will have to start it a few weeks before your holiday though to ensure you do not have a period when you are away. You will need to see a healthcare professional to start the pill (this can be in person or remotely) - they will check your medical history and will need to know your blood pressure, height and weight. Some women cannot take the combined pill for safety reasons, this includes smokers aged over 35 and those who have a particular type of migraine called migraine with aura. This is because taking combined hormonal contraception in these circumstances gives an unacceptably high risk of blood clots.
Everything that we have said about the combined pill also applies to the combined contraceptive patch and vaginal ring.
Women not taking the combined oral contraceptive pill
If you are not taking the COC pill ('the pill') then a hormone tablet (progestogen) called Norethisteron can be prescribed. The dose is one tablet (5 mg) three times a day. You start three days before a period is due. It can be continued until you want to have a period. Your period will then normally begin 2-3 days after stopping it. It can be taken for up to 3-4 weeks if necessary. This is only for use on an occasional basis for special events, rather than something to be taken regularly.
Norethisterone is normally safe to take. However, if you have an increased risk of having a Tiefe Venenthrombose (TVT) this method may not be suitable for you. Your doctor will be able to discuss this with you. Some women have side-effects such as bloating, stomach upset, breast discomfort and reduced sex drive (libido).
A different hormone (progestogen) medicine called medroxyprogesterone acetate may be advised instead of norethisterone because of it has a lower risk of causing a DVT. Many doctors now use medroxyprogesterone as a first-line medication to delay periods, instead of norethisterone.
How does this work?
Norethisterone is a progestogen hormone. Progestogens are hormones that sustain the lining of the womb (uterus). Normally at the time before a period there is a fall in the level of progestogen hormone in the body. When it falls below a certain level, the lining of the womb is shed as a menstrual period. By taking norethisterone tablets (progestogen) the lining of the uterus is sustained until the tablet is stopped. Hinweis: norethisterone taken in this way is not a contraceptive.
Patientenauswahl für Perioden und Menstruationsprobleme

Frauengesundheit
Regelschmerzen
Die meisten Frauen haben während ihrer Periode Schmerzen. Die Schmerzen sind oft mild, aber bei etwa 1 von 10 Frauen sind die Schmerzen so stark, dass sie den Alltag beeinträchtigen. Die Schmerzen können so stark sein, dass sie nicht zur Schule oder zur Arbeit gehen können. Ärzte nennen Periodenschmerzen 'Dysmenorrhoe'. Periodenschmerzen sind eine Art von Beckenschmerzen.
von Dr. Doug McKechnie, MRCGP

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Perioden und Menstruationsprobleme
Die erste Menstruation ist ein Teil des Erwachsenwerdens. Die Periode beginnt meist etwa zur gleichen Zeit wie andere Veränderungen im Körper, wie das Entwickeln der Brüste oder das Wachsen von Schamhaaren. Das durchschnittliche Alter für den Beginn der Menstruation liegt bei 13 Jahren, aber es ist normal, dass sie zwischen 9 und 15 Jahren beginnt. Eine kleine Anzahl von Mädchen kann früher oder später anfangen. Die Periode dauert bis zur Menopause, die in der Regel um die 50 Jahre alt ist.
von Dr. Hayley Willacy, FRCGP
Häufig gestellte Fragen
Kann ich Norethisteron verwenden, wenn ich andere Verhütungsmethoden wie die Minipille oder ein Implantat benutze?
Der Artikel behandelt Norethisteron für Frauen, die nicht die kombinierte Antibabypille einnehmen. Es wird auch darauf hingewiesen, dass Norethisteron, das zur Verzögerung einer Periode eingenommen wird, keine Verhütungsmethode an sich ist. Die bereitgestellten Informationen decken nicht ab, ob es zusammen mit anderen Verhütungsmethoden wie der Minipille oder einem Implantat verwendet werden kann.
What are the common side effects of norethisterone?
Einige Frauen, die Norethisteron einnehmen, können Nebenwirkungen wie Blähungen, Magenbeschwerden, Unwohlsein in den Brüsten und eine verringerte Libido (Sexualtrieb) erfahren.
Wie lange kann ich meine Periode mit Norethisteron hinauszögern?
Norethisteron kann bis zu 3-4 Wochen eingenommen werden, wenn es notwendig ist, eine Periode zu verzögern. Es ist für den gelegentlichen Gebrauch bei besonderen Anlässen gedacht und nicht für den regelmäßigen Gebrauch.
Wenn ich bereits die kombinierte Antibabypille nehme, wie erkenne ich, ob meine Pille eine Einphasenpille oder eine Mehrphasenpille ist?
Einphasen-Kombinationspillen zur Empfängnisverhütung haben die gleiche Hormondosis in der gesamten Packung. Mehrphasenpillen haben unterschiedliche Hormondosen zu verschiedenen Zeitpunkten im Zyklus. Wenn Ihre Pille mehrphasig ist, sind normalerweise die Farbe der Pillen oder die Verpackung im Laufe des Monats nicht gleich.
Wie schnell wird meine Periode beginnen, nachdem ich die Einnahme von Norethisteron beendet habe?
Nachdem Sie die Einnahme von Norethisteron beendet haben, beginnt Ihre Periode normalerweise innerhalb von 2-3 Tagen.
Weiterführende Literatur und Referenzen
- FSRH Klinische Leitlinien: Kombinierte Hormonelle Verhütung; Fakultät für sexuelle und reproduktive Gesundheitsversorgung (Januar 2019 – überarbeitet Oktober 2023)
- Choosing a medicine to delay periods; Specialist Pharmacy Service 2024
Über den AutorVollständige Biografie anzeigen

Dr Toni Hazell, MRCGP
MBBS, BSc, MRCGP, DFSRH, Dip GU med, DRCOG, DCH (London, UK, 2000)
Dr. Toni Hazell hat ihren Abschluss an der St. Mary’s Hospital Medical School gemacht und ihr VTS am Northwick Park Hospital absolviert.
Über den RezensentenVollständige Biografie anzeigen

Dr Rachel Hudson, MRCGP
Allgemeinmediziner und Medizinischer Autor
MBChB, MRCGP (2008), BSc (Medical Science), DFSRH, DRCOG, DCH
Dr. Rachel Hudson ist eine NHS-Ärztin, die im Nordwesten Englands arbeitet.
Artikelverlauf
Die Informationen auf dieser Seite wurden von qualifizierten Klinikern verfasst und begutachtet.
Artikel auch verfügbar in Englisch, Deutsch, Spanisch, Französisch, Italienisch, Portugiesisch, Hindi, Hebräisch, Arabisch, und Schwedisch.
Nächste Überprüfung fällig: 13. Nov 2027
14. Nov 2024 | Neueste Version

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