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HRT - topisch vaginal

Medizinische Fachkräfte

Professional Reference articles are designed for health professionals to use. They are written by UK doctors and based on research evidence, UK and European Guidelines. You may find the Wechseljahre article more useful, or one of our other Gesundheitsartikel.

Östrogenmangel in den Wechseljahren führt oft zu erheblichen Auswirkungen auf die Vagina und die Blase, was zu vaginaler Trockenheit und Unbehagen beim Sex führt. Dies kann sich nachteilig auf das sexuelle Interesse, die Reaktion, die sexuelle Funktion, Beziehungen und die Lebensqualität sowie auf Blasenprobleme auswirken.

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Genitourinary syndrome of menopause (GSM) 12

Östrogenmangel in den Wechseljahren führt oft zu erheblichen Auswirkungen auf die Vagina und die Blase, was zu vaginaler Trockenheit und Unbehagen beim Sex führt. Dies kann sich nachteilig auf das sexuelle Interesse, die Reaktion, die sexuelle Funktion, Beziehungen und die Lebensqualität sowie auf Blasenprobleme auswirken.

Surveys have shown that around half of postmenopausal women have experienced vulvovaginal symptoms, most commonly vaginal dryness. However, symptoms are under-reported and under-treated; over two-thirds do not discuss this with a healthcare professional. This clinical syndrome is known by a variety of names - urogenital atrophy, genitourinary syndrome of the menopause (GSM) and atrophic vaginitis. The abbreviation GSM will be used in this leaflet.

Allgemeine Grundsätze

  • Offer low-dose vaginal oestrogen first-line and continue treatment for as long as needed to relieve symptoms. This may be used with systemic HRT and/or with non-hormonal moisturisers or lubricants.

  • Two treatments are available which are not vaginal HRT, but are worth mentioning here:

    • Ospemifene may be used second-line, or first-line if the woman cannot use topical treatments, for example due to disability. Ospemifene is an oral selective oestrogen receptor modulator, which acts as an oestrogen agonist in the vaginal mucosa, but as an antagonist in the breast and endometrium. It can be used in women who have finished treatment for breast or endometrial cancer, but not during active treatment.

    • Prasterone may be used second-line; it is a pessary which contains dehydroepiandrosterone (DHEA). Natural levels of DHEA fall in the menopause and the DHEA in prasterone is converted to androgens and oestrogens in the vagina. It is contraindicated if there is a history of breast cancer.

  • Die Behandlung sollte jährlich überprüft werden, kann jedoch langfristig fortgesetzt werden; wenn die Frau periodisch versuchen möchte, ihr vaginales Östrogen abzusetzen, kann sie dies tun, aber es ist nicht notwendig. Die systemische Aufnahme ist minimal.

  • Vaginal oestrogen may help in the management of overactive bladder or recurrent urinary tract infection.

  • Die meisten Frauen werden nach etwa drei Wochen Behandlung eine Linderung ihrer Symptome verspüren. Der maximale Nutzen tritt normalerweise nach 1-3 Monaten ein, kann aber bis zu einem Jahr dauern.

  • As for all post-menopausal women, any vaginal bleeding should be reported to the GP.

  • Wenn sich die Symptome durch eine hormonelle Behandlung nicht verbessert haben, sollte eine andere zugrunde liegende Ursache für die Symptome in Betracht gezogen werden (z. B. Dermatitis, Vulvodynie).

Management of GSM in women who have had breast cancer 67

It is always sensible to communicate with the woman's cancer specialist when prescribing any hormones after treatment for breast cancer, and to take into account other risks for recurrence . The 2024 update of the NICE guidelines on menopause included some principles on the use of vaginal oestrogen in this cohort, who often have severe menopausal symptoms.

  • Non-hormonal moisturisers and lubricants should be used first-line, but vaginal oestrogen can be considered, alone or with a non-hormonal moisturiser or lubricant.

  • Systemic absorption is minimal, but not zero.

  • If the woman's breast cancer was oestrogen receptor negative, it is unlikely that vaginal oestrogen will increase recurrence rates and so it is likely to be safe.

  • If the woman's breast cancer was oestrogen receptor positive, we do not know whether vaginal oestrogen will increase recurrence rate; tamoxifen would reduce any such impact.

  • Wenn die Frau Aromatasehemmer verwendet, sollte der Hausarzt mit ihrem Spezialisten zusammenarbeiten, um Behandlungsoptionen zu identifizieren, bei denen eine nicht-hormonelle Behandlung nicht ausreicht.

Vaginale Östrogenpräparate3

Niedrig dosiertes vaginales Östrogen kann in verschiedenen Formen verwendet werden, je nach den Vorlieben der Frau:

  • Vaginaltablette.

  • Vaginalcreme.

  • Vaginalgel.

  • Vaginalzäpfchen.

  • Vaginalring.

A progestogen is not needed for endometrial protection, as systemic absorption of vaginal oestrogen is minimal. The different preparations of vaginal HRT (creams, tablets and the estradiol vaginal ring) all appear equally effective.

Vaginale Östrogenregime3

Vaginal oestrogen therapy regimens depend on the vaginal preparation used; examples are given below:

  • Eine Vaginaltablette täglich für zwei Wochen, dann reduziert auf eine Vaginaltablette zweimal wöchentlich.

  • Ein Applikator voll täglich für 3-4 Wochen, dann reduziert auf einen Applikator voll zweimal wöchentlich, vor dem Schlafengehen anzuwenden, für Creme- und Gelpräparate.

  • Ein Vaginalzäpfchen täglich für drei Wochen, dann reduziert auf ein Vaginalzäpfchen zweimal wöchentlich, vor dem Schlafengehen einzuführen.

  • Ein Vaginalring wird in das obere Drittel der Vagina eingeführt und kontinuierlich getragen, um nach drei Monaten ersetzt zu werden. Die maximale Dauer der kontinuierlichen Behandlung beträgt zwei Jahre.

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  • Vaginal HRT is sometimes used prior to prolapse repair surgery in postmenopausal women with evidence of epithelial atrophy. It can also be used short-term prior to cervical screening, if a speculum examination has been uncomfortable in past.

  • Vaginal oestrogens can be very effective in patients with urinary urgency, frequency or nocturia, Harninkontinenz und wiederkehrende Harnwegsinfektionen.

  • Topische vaginale Östrogene können zur Behandlung von Labienverklebungen bei Mädchen verwendet werden.

The only contra-indications to use of topical oestrogens are active breast cancer and also undiagnosed vaginal or uterine bleeding. They are otherwise safe, with the caveat about women using aromatase inhibitors, as discussed above.

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  • Einige Frauen (selten) erleben lokale Reizungen bei der Anwendung von topischen Östrogenen.

  • Die Cremes können Latexkondome und Diaphragmen beschädigen; Frauen, die diese Verhütungsmethoden verwenden, sollten dazu geraten werden, entweder Vaginaltabletten oder den Vaginalring zu verwenden.

  • Vaginal oestrogen is not associated with an increased risk of breast cancer.

Dr Toni Hazell works for the Royal College of General Practitioners and worked as the eLearning fellow on the RCGP 2022 menopause course, funded by Bayer. She is currently on the board of the Primary Care Women's Health Forum. She has lectured on menopause and HRT for a variety of organisations.

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Weiterführende Literatur und Referenzen

  1. Carlson K, Nguyen H; Genitourinary Syndrome of Menopause.
  2. Portman DJ, Gass ML; Genitourinäres Syndrom der Menopause: neue Terminologie für vulvovaginale Atrophie von der International Society for the Study of Women's Sexual Health und der North American Menopause Society. Menopause. 2014 Okt;21(10):1063-8. doi: 10.1097/GME.0000000000000329.
  3. Wechseljahre; NICE CKS, November 2024 (nur für UK-Zugang)
  4. Urogenitale Atrophie; BMS, März 2024
  5. Menopause: Diagnose und Behandlung; NICE-Richtlinie (November 2015 - zuletzt aktualisiert November 2024)
  6. Früher und lokal fortgeschrittener Brustkrebs: Diagnose und Behandlung; NICE-Richtlinie (Juli 2018 - zuletzt aktualisiert April 2025).
  7. Santen RJ; Vaginale Verabreichung von Estradiol: Auswirkungen von Dosis, Zubereitung und Zeitpunkt auf die Plasma-Estradiolspiegel. Klimakterium. 2015 Apr;18(2):121-34. doi: 10.3109/13697137.2014.947254. Epub 2014 Okt 18.
  8. Labialverklebung bei präpubertären Mädchen; DermNet 2011
  9. Biehl C, Plotsker O, Mirkin S; Eine systematische Überprüfung der Wirksamkeit und Sicherheit von vaginalen Östrogenprodukten zur Behandlung des genitourinären Syndroms der Menopause. Menopause. 2019 Apr;26(4):431-453. doi: 10.1097/GME.0000000000001221.
  10. Hormonersatztherapie (HRT): weitere Informationen über das bekannte erhöhte Brustkrebsrisiko bei HRT und dessen Fortbestehen nach Absetzen; Arzneimittel- und Gesundheitsprodukte-Regulierungsbehörde, August 2019

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About the authorView full bio

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Dr Toni Hazell, MRCGP

MBBS, BSc, MRCGP, DFSRH, Dip GU med, DRCOG, DCH (London, UK, 2000)

Dr. Toni Hazell qualified from St. Mary’s Hospital Medical School and did her VTS at Northwick Park Hospital.

About the reviewerView full bio

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Dr Philippa Vincent, MRCGP

Allgemeinmediziner, Medizinischer Autor

MB BS, Bsc, MRCGP (2000), DCH, DFSRH, DRCOG

Dr Philippa Vincent is an NHS GP working in North London.

Artikelverlauf

Die Informationen auf dieser Seite wurden von qualifizierten Klinikern verfasst und begutachtet.

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