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Fluocinolon bei entzündlichen Hauterkrankungen

Synalar

You only need to use a small amount of cream or ointment. Apply it thinly just to the areas affected, and then massage it gently into the skin. It must not be applied more than twice a day, and once a day is often sufficient.

Topische Kortikosteroide sollten nicht über einen längeren Zeitraum oder auf großen Körperflächen angewendet werden, insbesondere nicht bei Kindern. Der Grund dafür ist das Risiko schwerwiegender Nebenwirkungen bei Langzeitanwendung.

As a guide, clobetasol should not be used continuously for more than 5 days in children and 7 days in adults, unless your doctor gives specific instructions to do so.

Fluocinolone (unless combined with an antibacterial agent) should not be used on infected areas of skin.

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About fluocinolone

Art des Arzneimittels

A topical corticosteroid

Verwendet für

Inflammatory skin conditions such as eczema and dermatitis

Auch genannt

Synalar®

Verfügbar als

Cream, gel, ointment

Fluocinolone is classed as a topical corticosteroid. Topical corticosteroids are also referred to as topical steroids. Topical steroids are used in addition to moisturisers (emollients) for treating inflammatory skin conditions such as eczema and dermatitis. A topical steroid is used when patches of eczema or dermatitis flare up. Fluocinolone relieves the symptoms of a flare-up by reducing inflammation, itching and redness. It is not a cure for the condition, but it will help to relieve the symptoms. Short courses of fluocinolone may also be prescribed for the treatment of small areas of psoriasis.

It is likely you will be prescribed a cream if the affected areas of your skin are moist or weeping, or an ointment if your skin is dry, or a gel for hairy areas of skin such as the scalp.

There are three strengths of fluocinolone. Preparations which contain 0.025% fluocinolone (Synalar®) are classed as potent topical steroids. Preparations containing 0.00625% fluocinolone (Synalar 1 in 4 Dilution®) are classed as moderately potent, and the lowest-strength cream which contains 0.0025% fluocinolone (Synalar 1 in 10 Dilution®) is classed as a mild topical steroid. The higher strengths may be prescribed initially to control your symptoms if they are severe, and then as soon as your symptoms improve, the strength will be reduced. Fluocinolone may be prescribed for a child but the less potent strengths are usually preferred.

Before using fluocinolone

To make sure this is the right treatment for you, before you start using fluocinolone it is important that your doctor or pharmacist knows:

  • Wenn Sie infizierte Hautstellen haben.

  • Wenn Sie Rosazea oder Akne haben.

  • Wenn Sie schwanger sind oder stillen.

  • Wenn Sie jemals eine allergische Reaktion auf ein Hautpräparat hatten.

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How to use fluocinolone

  • Before you start using this preparation, read the manufacturer's printed information leaflet from inside your pack. The leaflet will give you more information about topical steroids and will provide you with a full list of side-effects that you may experience from using them.

  • Your doctor will tell you how often to apply fluocinolone. It must not be applied more than twice a day, and once a day is often sufficient.

  • Do not use fluocinolone on any areas of infected skin.

  • Die Menge des topischen Steroids, die Sie auftragen sollten, wird üblicherweise in Fingerspitzeneinheiten (FTUs) gemessen. Eine FTU ist die Menge an Creme oder Salbe, die auf die Fingerspitze eines Erwachsenen aufgetragen wird (d. h. vom Ende des Fingers bis zur ersten Fingerbeuge). Als Richtwert gilt, dass eine FTU ausreicht, um eine Fläche zu bedecken, die doppelt so groß ist wie eine Erwachsenenhand. Ihr Arzt wird Ihnen sagen, wie viele FTU Sie benötigen, um die betroffene Hautpartie abzudecken.

  • If you are using more than one topical corticosteroid, make sure you know how and where to use each one. If you are unsure, check with your doctor or ask your pharmacist for further advice.

  • After you have applied fluocinolone, wash your hands (unless your hands are the treated area).

  • If you are using fluocinolone for psoriasis, make sure you follow your doctor's instructions carefully. It should not be used for large areas of psoriasis or for long periods of time, as this can cause your symptoms to flare up afterwards.

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  • If you are using a moisturiser along with this preparation, apply the moisturiser first. Then wait 10-15 minutes before applying fluocinolone. This allows time for the moisturiser to be absorbed before the topical corticosteroid is applied. Your skin should be moist but not slippery when you apply fluocinolone.

  • Do not use fluocinolone on your face unless your doctor has said you should. If you have been told to use it on your face, be careful not to get any preparation near your eyes and do not use it for longer periods of time than you have been advised.

  • Unless advised to do so by your doctor, do not apply a bandage or dressing to the area being treated, as this will increase absorption of the steroid and increase the risk of side-effects.

  • It is generally recommended that you continue to use fluocinolone until the flare-up is controlled, and then stop it. A course of treatment for 7 days is usually sufficient. Your doctor may prescribe one of the lower-strength preparations for you to use after this time. If your symptoms do not improve (or if they get worse), speak again with your doctor for further advice. Topical corticosteroids like fluocinolone should not be used for long periods of time or on large areas of the body, especially in children.

  • After you finish using fluocinolone, continue to use your moisturiser every day. This will help to prevent a further flare-up.

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Can fluocinolone cause problems?

Along with their useful effects, most medicines can cause unwanted side-effects although not everyone experiences them. You can reduce the risk of side-effects from fluocinolone, by applying the preparation thinly, no more than twice a day, and to the affected areas only.

Side-effects of fluocinolone

Was kann ich tun, wenn mir das passiert?

A burning sensation, or smarting

Diese können in den ersten Tagen auftreten, werden dann aber in der Regel besser

Verdünnung der Haut, bleibende Dehnungsstreifen, allergische Kontaktdermatitis, Akne, Rosazea und Haarwuchs an der Anwendungsstelle

These would normally only affect you if you use fluocinolone for long periods of time

Das Steroid kann durch Ihre Haut in Ihren Blutkreislauf gelangen

This usually causes no problem unless you use fluocinolone regularly for long periods of time on large areas of your skin

Wichtig: Eine kontinuierliche oder längere Anwendung von Kortikosteroid-Hautpräparaten wird nicht empfohlen. Generell sollten Kortikosteroide bei Kindern nicht länger als 5 Tage und bei Erwachsenen nicht länger als 7 Tage ununterbrochen angewendet werden, es sei denn, Ihr Arzt gibt Ihnen eine ausdrückliche Anweisung, dies zu tun. Damit soll das Risiko schwerwiegenderer Nebenwirkungen bei längerer Anwendung vermieden werden. Außerdem kann eine längere Anwendung zu einem stärkeren Aufflackern Ihrer Hauterkrankung führen, wenn Sie die Behandlung abbrechen. Befeuchten Sie Ihre Haut auch nach Beendigung der Behandlung mit einem Kortikosteroidpräparat weiter. Wenn Sie einige Tage oder Wochen nach dem Absetzen der Behandlung starke Rötungen, Brennen oder Stechen auf der Haut verspüren, sollten Sie eine übermäßige Anwendung des Kortikosteroids als mögliche Ursache in Betracht ziehen. Wenden Sie sich in diesem Fall an Ihren Arzt oder Apotheker, um sich beraten zu lassen.

Wichtig: Es besteht Brandgefahr, wenn Cremes und Salben in Textilien (z. B. Kleidung oder Bettlaken) einziehen und dadurch entflammbar werden. Ein Funke oder eine Flamme kann das Gewebe leicht entzünden. Das Risiko ist am größten, wenn große Mengen von Produkten auf Paraffinbasis aufgetragen werden und in das Gewebe einziehen. Es besteht jedoch auch ein Risiko, wenn nicht-paraffinische Produkte verwendet werden. Seien Sie sich dieser Brandgefahr bewusst, wenn Sie wiederholt große Mengen eines Hautprodukts verwenden. Rauchen Sie nicht und halten Sie sich nicht in der Nähe von offenen Flammen auf.

Bei bestimmungsgemäßer Anwendung durch Ihren Arzt oder Apotheker wird dieses Produkt in kleinen Mengen auf kleine Hautstellen aufgetragen. Die Absorption in Textilien sollte minimal sein und das Brandrisiko ist geringer.

Speak with your doctor or pharmacist for further advice if you experience these or any other side-effects which you think may be due to using fluocinolone.

How to store fluocinolone

  • Bewahren Sie alle Arzneimittel außerhalb der Reichweite und Sichtweite von Kindern auf.

  • An einem kühlen, trockenen Ort aufbewahren, vor direkter Hitze und Licht schützen.

Wichtige Informationen über alle Arzneimittel

Wichtige Informationen über alle Arzneimittel

Make sure that the person supplying this medicine knows about any other medicines that you are taking or using. This includes medicines you buy and herbal and homeopathic medicines.

Informieren Sie vor der Einnahme dieses Arzneimittels Ihren Arzt oder Ihre Ärztin, wenn Sie schon einmal eine allergische Reaktion nach der Einnahme oder Anwendung eines Arzneimittels hatten.

Nehmen Sie nie mehr als die verordnete Dosis ein. Wenn Sie den Verdacht haben, dass jemand versehentlich etwas von dem Arzneimittel verschluckt hat, wenden Sie sich an die Unfall- und Notaufnahme Ihres örtlichen Krankenhauses, um Rat einzuholen.

Wenn Sie sich einer Operation oder einer zahnärztlichen Behandlung unterziehen müssen, teilen Sie der behandelnden Person mit, welche Arzneimittel Sie einnehmen oder verwenden.

Wenn Sie ein Medikament kaufen, fragen Sie Ihren Apotheker, ob Sie es zusammen mit anderen Medikamenten einnehmen dürfen.

Dieses Arzneimittel ist für Sie bestimmt. Geben Sie es niemals anderen Menschen, auch wenn deren Zustand derselbe zu sein scheint wie Ihrer.

Bewahren Sie abgelaufene oder nicht mehr benötigte Arzneimittel nicht auf. Bringen Sie sie zu Ihrer örtlichen Apotheke, die sie für Sie entsorgt.

Wenn Sie Fragen zu diesem Arzneimittel haben, wenden Sie sich an Ihren Arzt oder Apotheker.

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Weiterführende Literatur und Referenzen

Artikel Geschichte

Die Informationen auf dieser Seite wurden von qualifizierten Klinikern verfasst und von Fachleuten geprüft.

  • Next review due: 24 Feb 2027
  • 27 Apr 2024 | Neueste Version

    Zuletzt aktualisiert von

    Michael Stewart, MRPharmS

    Peer-Review durch

    Sid Dajani
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