Barotrauma des Ohrs
Stretched eardrum
Begutachtet von Dr Toni Hazell, MRCGPZuletzt aktualisiert von Dr Hayley Willacy, FRCGP Zuletzt aktualisiert 30. Juni 2022
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In dieser Serie:OhrenschmerzenEustachische-Röhren-DysfunktionMittelohrentzündung (Otitis media)Entzündung des äußeren Ohrs (Otitis externa)Pilzinfektion im OhrFurunkel im Gehörgang
Barotrauma to the ear occurs when the eardrum becomes stretched and tense. It causes ear pain and dulled hearing. It is due to unequal pressures that develop either side of the eardrum. This most commonly occurs when descending to land in a plane and is also experienced by scuba divers.
Auf einen Blick
Barotrauma ist eine Schädigung des Ohrgewebes, die durch Unterschiede im Luftdruck verursacht wird.
Ohrbarotrauma verursacht Ohrenschmerzen und gedämpftes Hören.
Es wird oft durch schnelle Änderungen des Luftdrucks beim Fliegen oder Tauchen verursacht.
Schlucken, Gähnen und Kauen können helfen, den Ohrendruck auszugleichen.
Einige Menschen sind anfälliger für Barotrauma, wenn ihre Eustachische Röhre blockiert ist.
Abschwellende Nasensprays oder druckregulierende Ohrstöpsel können helfen, Barotrauma zu verhindern.
Starke Schmerzen oder ein perforiertes Trommelfell können auftreten, heilen jedoch normalerweise ohne Behandlung.
Was ist Barotrauma?
Was ist Barotrauma?
Barotrauma means damage to ear tissues caused by a difference in pressure between air spaces inside the body.
Barotrauma to the ear is the most common type of barotrauma. It is where you have ear pain and dulled hearing because of unequal pressure that develops between the air in the middle ear and the air outside the ear.
What causes barotrauma?
The small space in the middle ear behind the eardrum should normally be filled with air. This air space is connected to the back of the nose by a tiny channel called the Eustachian tube. The air on either side of the eardrum should be at the same pressure for the eardrum to vibrate and function normally.
Ear barotrauma

If the air pressure outside the ear increases quickly this pushes the eardrum inwards, which can be painful. The tensed eardrum also cannot vibrate as well as it should and so you may also have some temporary hearing loss. To relieve the pressure on the tensed eardrum, the air pressure inthe middle ear has to rise quickly too. Air needs to travel up the Eustachian tube into the middle ear to equalise the pressure.
The most common example of barotrauma affects some air travellers. As a plane descends to land, the air pressure becomes higher. This pushes the eardrum inwards. If the pressure inside the middle ear is not equalised quickly then you can get ear pain. Other situations where air pressure may quickly rise outside the ear are during scuba diving, diving to the bottom of a swimming pool, or rapidly descending in a lift (elevator).
Why are some people affected more than others?
The Eustachian tube is normally closed but opens from time to time when we swallow, yawn or chew. So, in most people, normal swallowing and chewing allow air to flow up or down the Eustachian tube to equalise the air pressure quickly on either side of the eardrum.
However, the Eustachian tube in some people does not open as easily and so the pressure may not be equalised so quickly. For example, some people may have a more narrow Eustachian tube than normal. Also, if you have any condition that causes a blockage to the Eustachian tube then the air cannot travel up or down.
The common cause of a blocked Eustachian tube is mucus and inflammation that occur with colds, throat infections, hay fever, etc. Any condition causing extra mucus in the back of the nose can cause this problem.
How can I prevent ear pain when flying?
Ideally, anyone with a cold, respiratory infection, ear infection, or medical condition affecting the middle ear should not fly in a plane . However, not many people will cancel their holiday trips for this reason. The following may help people prevent ear barotrauma pain when flying:
Suck sweets when the plane begins to descend. Air is more likely to flow up the Eustachian tube if you swallow, yawn or chew. For babies, it is a good idea to feed them or give them a drink at the time of descent to encourage them to swallow.
Take a deep breath in. Then, try to breathe out gently with your mouth closed and pinching your nose. In this way, no air is blown out but you are gently pushing air into the Eustachian tube. If you do this you may feel your ears go 'pop' as air is pushed into the middle ear. This often cures the problem. Repeat this every few minutes until landing - whenever you feel any discomfort in the ear.
Do not sleep when the plane is descending to land. (Ask the air steward to wake you when the plane starts to descend.) If you are awake you can make sure that you suck and swallow to encourage air to get into the middle ear.
The above usually works for most people. However, if you are particularly prone to develop 'aeroplane ear', you may wish to also consider the following in addition to the tips above:
A decongestant nasal spray can dry up the mucus in the nose. For example, one containing xylometazoline - available at pharmacies. Spray the nose about one hour before the expected time of descent. Spray again five minutes later. Then spray every 20 minutes until landing. Decongestants are not suitable for young children.
Air pressure-regulating ear plugs. These are cheap, reusable ear plugs that are often sold at airports and in many pharmacies. These ear plugs may help slow the rate of air pressure change on the eardrum. It is not yet known how effective they are but some people find them helpful.
See the separate leaflet called Ears and flying for more options and more details.
What about divers' ear?
Normal practice of divers is to descend and ascend slowly which should give them time to equalise the air pressure on either side of the eardrum. Divers can do the Valsalva manoeuvre (described above) too. You should not dive if you have a condition that may cause a blocked Eustachian tube, as this may cause severe barotrauma and severe ear pain.
Gibt es irgendwelche Komplikationen?
Ear pain can be severe but in most cases no serious damage is done to the ear. Occasionally, the eardrum will tear (perforate). However, if this occurs, the eardrum is likely to heal by itself, without any treatment, within several weeks. See the separate leaflet called Perforated eardrum for more details.
Patientenauswahl für Ohrenschmerzen
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Ohr, Nase und Hals
Mittelohrentzündung (Otitis media)
Ear infection is very common in children although it can occur in people of any age. The main symptoms are earache and feeling unwell. Painkillers are the main treatment. Antibiotics are not usually helpful but are prescribed in some cases. The infection usually clears within a few days.
von Dr. Philippa Vincent, MRCGP

Ohr, Nase und Hals
Ohrenschmerzen
Earache, or pain in the ear, is very common. It is particularly common in children. There are many causes of earache but the most common cause is infection. This often clears up on its own without any treatment. However, if it is not getting better or if there are other more serious symptoms, clinical help might be needed The ear is involved in hearing and balance. So, problems with the ear may cause other symptoms such as loss of hearing, dizziness or a ringing in the ear. This leaflet provides an overview of some of the more common problems related to the ears. It will direct you towards leaflets with more detailed information on the individual conditions.
von Dr. Philippa Vincent, MRCGP
Häufig gestellte Fragen
Was ist das Valsalva-Manöver und wie führe ich es durch?
Die Valsalva-Manöver ist eine Technik, um den Druck in Ihren Ohren auszugleichen. Um es durchzuführen, atmen Sie tief ein und versuchen Sie dann, sanft auszuatmen, während Sie den Mund geschlossen halten und Ihre Nase zuhalten. Diese Aktion drückt sanft Luft in die Eustachische Röhre, die Ihr Mittelohr mit dem hinteren Teil Ihrer Nase verbindet. Sie könnten ein 'Ploppen' in Ihren Ohren spüren, wenn die Luft in das Mittelohr gelangt, was hilft, den Druck zu lindern.
Wann sollte ich abschwellendes Nasenspray verwenden, um Barotrauma beim Fliegen zu verhindern?
Wenn Sie anfällig für 'Flugzeugohr' sind, können Sie in Erwägung ziehen, ein abschwellendes Nasenspray zu verwenden. Es wird empfohlen, etwa eine Stunde vor der erwarteten Zeit, zu der das Flugzeug mit dem Sinkflug beginnt, in die Nase zu sprühen. Dann sollten Sie fünf Minuten später erneut sprühen und alle 20 Minuten weiter sprühen, bis das Flugzeug gelandet ist. Abschwellende Mittel sind nicht für kleine Kinder geeignet.
Wie funktionieren Ohrstöpsel zur Regulierung des Luftdrucks?
Luftdruckregulierende Ohrstöpsel sind dafür konzipiert, die Geschwindigkeit der Luftdruckänderung am Trommelfell zu verlangsamen. Dies kann helfen, das Unbehagen von Barotrauma zu verhindern, insbesondere bei Aktivitäten wie Fliegen, bei denen sich der Umgebungsdruck schnell ändert. Obwohl ihre Wirksamkeit von Person zu Person unterschiedlich sein kann, finden einige Menschen sie hilfreich.
Kann ich ein Barotrauma verhindern, wenn meine Eustachische Röhre durch eine Erkältung blockiert ist?
Wenn Sie eine Erkrankung haben, die eine blockierte Eustachische Röhre verursacht, wie eine Erkältung, Halsentzündung oder Heuschnupfen, wird es schwieriger, dass Luft auf- oder absteigt, um den Druck auszugleichen. Idealerweise sollten Sie Situationen wie Fliegen oder Tauchen vermeiden, wenn Sie eine solche Blockade haben. Techniken wie Schlucken, Gähnen, Kauen und die Verwendung eines abschwellenden Nasensprays (falls geeignet) können jedoch helfen, Druckveränderungen zu bewältigen.
Was soll ich tun, wenn meine Ohrenschmerzen durch Barotrauma stark sind?
Obwohl Ohrenschmerzen durch Barotrauma stark sein können, verursachen sie in den meisten Fällen keine ernsthaften Schäden am Ohr. Wenn die Schmerzen sehr stark oder anhaltend sind oder wenn Sie Komplikationen wie ein gerissenes Trommelfell vermuten, ist es ratsam, medizinischen Rat für eine ordnungsgemäße Beurteilung einzuholen.
Weiterführende Literatur und Referenzen
- Jumah MD, Schlachta M, Hoelzl M, et al; Pressure regulating ear plug testing in a pressure chamber. Aviat Space Environ Med. 2010 Jun;81(6):560-5.
- Cabin air pressure; International travel and health, World Health Organization (WHO)
- Barotrauma; American Hearing Research Foundation
- Lindfors OH, Raisanen-Sokolowski AK, Suvilehto J, et al; Middle ear barotrauma in diving. Diving Hyperb Med. 2021 Mar 31;51(1):44-52. doi: 10.28920/dhm51.1.44-52.
Über den AutorVollständige Biografie anzeigen

Dr Hayley Willacy, FRCGP
Allgemeinmediziner, Medizinischer Autor
MBChB (1992), DRCOG, DFFP, MRCOG (Part 1) MRCGP (2007), DFSRH (2013), MSc - medical education (2020)
Dr. Hayley Willacy war eine NHS-Hausärztin, die in Nordwestengland arbeitete und 2022 nach 30 Jahren aus der klinischen Praxis ausschied.
Über den RezensentenVollständige Biografie anzeigen

Dr Toni Hazell, MRCGP
MBBS, BSc, MRCGP, DFSRH, Dip GU med, DRCOG, DCH (London, UK, 2000)
Dr. Toni Hazell hat ihren Abschluss an der St. Mary’s Hospital Medical School gemacht und ihr VTS am Northwick Park Hospital absolviert.
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Nächste Überprüfung fällig: 29. Juni 2027
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