Chondromalacia patellae
Begutachtet von Dr Doug McKechnie, MRCGPZuletzt aktualisiert von Dr Philippa Vincent, MRCGPZuletzt aktualisiert 26. Juni 2024
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In dieser Serie:Schmerzen im Knie und in der KniescheibeHausfrauenknieBaker-ZysteMorbus Osgood-Schlatter
Chondromalazie der Patella ist eine Schädigung des Knorpels auf der Rückseite der Kniescheibe (Patella). Die übliche empfohlene Behandlung besteht darin, Überbeanspruchung des Knies zu vermeiden und Physiotherapie durchzuführen, die in den meisten Fällen wirksam ist.
Auf einen Blick
Chondromalacia patellae ist beschädigter Knorpel hinter der Kniescheibe.
Es verursacht Schmerzen um die Kniescheibe und manchmal ein knirschendes Gefühl oder Geräusch.
Es betrifft oft junge Erwachsene und Teenager und ist bei Frauen häufiger.
Überbeanspruchung des Knies oder Ausrichtungsprobleme können zu seiner Entwicklung beitragen.
Physiotherapie, einschließlich Kräftigungsübungen, ist die effektivste Behandlung.
What is chondromalacia patellae?
Chondromalacia patellae is a condition where there is damaged cartilage behind the patella (kneecap). It is like a softening or wear and tear of the cartilage.
The damage can range from slight to severe.
A note about terminology
Chondromalacia patellae overlaps with the knee condition known as patellofemoral pain syndrome. This is a term used by doctors to describe pain at the front of the knee, which can be from various causes, but which does not seem to be due to a severe problem such as serious arthritis or injury. See also the separate leaflet called Patellofemoral pain syndrome (Knee and kneecap pain).
What is the patella?
The patella is the bone commonly known as the kneecap. It lies within the quadriceps tendon which is a large tendon at the bottom of the powerful thigh muscles (quadriceps) which then wraps around the patella and inserts into the top of the lower leg bone (tibia). The quadriceps muscles are used to straighten the leg.
The back of the patella is normally covered with smooth cartilage which helps the patella to glide over the lower part of the thighbone (femur) when the leg is straightened.
What causes chondromalacia patellae?
Chondromalacia patellae occurs most often in young adults and teenagers. It is more common in women. The reason why damage occurs to the cartilage is not clear. It is thought that the kneecap (patella) may rub against the lower part of the thighbone (femur) instead of gliding smoothly over it which may damage the patellar cartilage. Situations where this is more likely include the following:
Overuse of the knee, such as in certain sports.
Some people may have a slight problem in the alignment of the knee which may cause the patella to rub on, rather than glide over, the lower femur. This may be due to the way the knee has developed before birth or it may be due to an imbalance in the muscles around the knee - for example, if one side of the quadriceps muscles pulls harder than the other side, the patella may rub more on one side than the other.
A combination of an alignment problem (as above) and overuse with sports, is likely to be the most common reason for developing chondromalacia patellae.
Injury to the knee may contribute - perhaps repeated small injuries or stresses due to sports, or due to slack ligaments (hypermobile joints).
In older people it may develop as part of the ageing process where there is wear and tear of cartilage in many joints.
What causes pain in the back of the knee?
Chondromalacia patellae symptoms
Pain around the knee. The pain is usually located at the front of the knee, around or behind the kneecap (patella). The pain is typically worse when going up or down stairs. It may be brought on by sitting (with the knees bent) for long periods.
A grating or grinding feeling or noise when the knee moves (crepitus).
Rarely, some fluid swelling (effusion) of the knee joint.
How is chondromalacia patellae diagnosed?
Usually, a provisional diagnosis of chondromalacia patellae is made from the symptoms plus an examination of the knee. This is a clinical diagnosis because the cartilage cannot be seen without further tests (see below). In this situation, where there is no proof of chondromalacia, some doctors call the pain "patellofemoral pain syndrome" or "anterior knee pain". The title does not matter as treatment will be the same at this point (see below).
Are any tests needed to diagnose chondromalacia patellae?
Usually no tests are needed as treatment can be started on the basis of a working diagnosis of chondromalacia.
Tests may be used in some situations, either to confirm the diagnosis or to rule out other causes. For example, if the diagnosis is not clear, or if symptoms do not improve after treatment, tests may be requested. These may include:
Bluttests and/or a standard knee X-ray - these may help to rule out some types of arthritis or inflammation.
Magnetic resonance imaging (MRI) scan) - shows details of the knee joint and can show up some cases of chondromalacia.
Arthroskopie - a tiny flexible camera is inserted into the knee to see exactly what the cartilage looks like. This requires an anaesthetic and has a small risk of complications.
Chondromalacia patellae treatment options
Evidence shows that conservative measures work better than surgical options. Exercises have been shown to be most effective; painkillers and taping have not been shown in studies to have long-term benefits. Stem cell transplant is a new potential treatment that is currently undergoing studies.
Konservative Behandlung
Avoid strenuous use of the knee - until the pain eases. Symptoms usually improve in time if the knee is not overused.
Schmerzmittel - Paracetamol may be advised to ease the pain. Entzündungshemmer such as Ibuprofen may be helpful for pain in the short term but there is no evidence that they provide any long-term benefit.
Physiotherapie - improving the strength of the muscles around the knee will ease the stress on the knee. Also, specific exercises may help to correct problems with alignment and muscle balance around the knee. See Further Reading below for examples of recommended exercises.
Taping of the kneecap (patella) Adhesive tape is applied over the patella, to alter the alignment or the way the patella moves. Some people find this helpful. Some physiotherapists can offer patellar taping treatment.
Surgery for chondromalacia patellae
Surgery is not usually necessary but it may be advised if the above treatments have not helped. Arthroscopic surgery is the usual operation. A tiny flexible camera is inserted into the knee. The surgeon sees the inside of the knee joint and the cartilage, and may then operate through the camera tube, using very fine instruments. Possible surgical treatments are as follows:
Tight ligaments on the side of the patella may be cut to allow the patella to align better and move more smoothly.
Smoothing or shaving the cartilage behind the patella.
Very rarely, if all other options do not help, the patella can be removed (the knee can still function without it).
Can chondromalacia patellae be cured?
The outlook (prognosis) is good. Most people get better with simple treatments such as physiotherapy. Chondromalacia does not seem to be linked to arthritis later in life.
Patientenauswahl für Knieschmerzen

Knochen, Gelenke und Muskeln
Hausfrauenknie
Hausmädchenknie ist auch bekannt als präpatellare Bursitis. Sie wird durch Entzündung eines kleinen, mit Flüssigkeit gefüllten Sacks (der Bursa) vor der Kniescheibe verursacht. Sie tritt häufiger bei Menschen auf, die längere Zeit knien. Die Behandlung ist in der Regel unterstützend, und die Prognose ist im Allgemeinen sehr gut.
von Dr. Colin Tidy, MRCGP

Knochen, Gelenke und Muskeln
Schmerzen im Knie und in der Kniescheibe
Most knee conditions cause pain in the front (anterior) of the knee. Patellofemoral pain is the name given to this. Pain at the back of the knee is usually caused by a Baker's cyst (also known as a popliteal cyst). The rest of this leaflet deals with patellofemoral pain syndrome, which is much more common.
von Dr. Rachel Hudson, MRCGP
Häufig gestellte Fragen
Führt Chondromalacia patellae im späteren Leben zu Arthritis?
Nein, es scheint keine Verbindung zwischen der Erkrankung und der Entwicklung von Arthritis in einem späteren Lebensstadium zu bestehen.
Wie hoch ist die Wahrscheinlichkeit einer vollständigen Genesung von Chondromalacia patellae?
Die Prognose für Chondromalacia patellae ist gut. Die meisten Menschen erfahren eine Verbesserung durch konservative Behandlungen wie Physiotherapie.
Kann ich weiterhin Sport treiben oder trainieren, wenn ich Chondromalacia patellae habe?
Es wird empfohlen, anstrengende Belastungen des Knies zu vermeiden, bis der Schmerz nachlässt. Die Symptome verbessern sich in der Regel im Laufe der Zeit, wenn das Knie nicht überbeansprucht wird. Ihr Arzt oder Physiotherapeut kann Sie zu geeigneten Aktivitäten beraten.
Was sind die frühen Anzeichen oder Symptome von Chondromalacia patellae?
Das Hauptsymptom ist Schmerz an der Vorderseite des Knies, normalerweise um oder hinter der Kniescheibe. Dieser Schmerz verschlimmert sich oft beim Treppensteigen oder -absteigen oder nach längerem Sitzen mit gebeugten Knien. Sie könnten auch ein knirschendes oder mahlendes Gefühl oder Geräusch beim Bewegen des Knies bemerken.
Ist es möglich, dass Chondromalacia patellae nach der Behandlung erneut auftritt?
Der Artikel behandelt hauptsächlich die Erstbehandlung und Prognose. Obwohl nicht ausdrücklich erwähnt wird, ob ein Wiederauftreten häufig ist, besteht das Ziel der Behandlung, insbesondere der Physiotherapie, darin, zugrunde liegende Probleme wie Muskelungleichgewicht oder Ausrichtungsprobleme anzugehen, die, wenn sie behandelt werden, die Wahrscheinlichkeit zukünftiger Probleme verringern sollten.
Weiterführende Literatur und Referenzen
- Rodriguez-Merchan EC; Evidence Based Conservative Management of Patello-femoral Syndrome. Arch Bone Jt Surg. 2014 Mar;2(1):4-6. Epub 2014 Mar 15.
- van der Heijden RA, Lankhorst NE, van Linschoten R, et al; Exercise for treating patellofemoral pain syndrome. Cochrane Database Syst Rev. 2015 Jan 20;1:CD010387. doi: 10.1002/14651858.CD010387.pub2.
- Anterior knee pain (patellofemoral dysfunction): physiotherapy exercises; Royal Berkshire NHS Foundation Trust, February 2022
- Zheng W, Li H, Hu K, et al; Chondromalacia patellae: current options and emerging cell therapies. Stem Cell Res Ther. 2021 Jul 18;12(1):412. doi: 10.1186/s13287-021-02478-4.
Über den AutorVollständige Biografie anzeigen

Dr Philippa Vincent, MRCGP
Allgemeinmediziner, Medizinischer Autor
MB BS, Bsc, MRCGP (2000), DCH, DFSRH, DRCOG
Dr Philippa Vincent ist ein NHS-Arzt, der in Nordlondon arbeitet.
Über den RezensentenVollständige Biografie anzeigen

Dr Doug McKechnie, MRCGP
Medizinischer Autor
MA, MBBS, MSc, DRCOG, MRCP(UK), MRCGP(2021), FHEA
Dr. Doug McKechnie ist ein NHS-Hausarzt, der in London arbeitet. Er arbeitet klinisch in Vollzeit und ist außerdem stellvertretender Leiter des Moduls für klinische und berufliche Praxis an der University College London Medical School.
Artikelverlauf
Die Informationen auf dieser Seite wurden von qualifizierten Klinikern verfasst und begutachtet.
Artikel auch verfügbar in Englisch, Deutsch, Spanisch, Französisch, Italienisch, Portugiesisch, Hindi, Hebräisch, Arabisch, und Schwedisch.
Nächste Überprüfung fällig: 25. Juni 2027
26. Juni 2024 | Neueste Version

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