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Hormonersatztherapie (HRT)

HRT

Many women experience menopausal symptoms that affect their quality of life. Hormone replacement therapy (HRT) is the most effective form of treatment. Siehe das separate Merkblatt mit dem Titel Wechseljahre, für weitere Informationen zu den Wechseljahresbeschwerden.

Everyone who goes through the menopause is of the female sex, and so the words woman/women and the pronouns she/her are used in this leaflet. Some people going through the menopause will have a gender identity that differs from their sex, that is, they will be non-binary or trans men - this is discussed later in the leaflet.

At a glance

  • Hormone Replacement Therapy (HRT) replaces oestrogen your ovaries stop making after menopause.

  • HRT can be taken as patches, tablets, or gels/sprays applied to the skin.

  • It is prescribed to treat menopause symptoms like hot flushes and vaginal dryness.

  • HRT also reduces the risk of 'thinning' of the bones (osteoporosis).

  • Side-effects are uncommon and often resolve within a few months.

  • Combined HRT contains oestrogen and progestogen, with progestogen reducing the risk of womb cancer.

  • If you have abnormal vaginal bleeding after starting HRT, you should see your doctor.

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Was ist eine Hormonersatztherapie?

All types of HRT contain an Östrogenhormon. If you take HRT it replaces the oestrogen that your ovaries no longer make after the menopause. Some types contain a Gestagenhormon as well.

However, if you just take oestrogen then the lining of your womb (uterus) builds up, increasing the risk of developing Krebs des Mutterschoffs (endometrial cancer). Therefore, the Östrogen in HRT wird normalerweise mit einem Gestagenhormon kombiniert.

Das Risiko von Gebärmutterkrebs wird durch die Zugabe von Gestagen erheblich reduziert. In vielen HRT-Produkten sind Östrogen und Gestagen in demselben Pflaster oder derselben Tablette kombiniert; sie können jedoch auch separat eingenommen werden. Wenn Sie eine Hysterektomie hatten oder ein 52mg kontrazeptives Intrauterinsystem (Mirena®, Benilexa® oder Levosert®) eingesetzt haben, benötigen Sie kein Gestagen.

An option to ease symptoms just in the vaginal area is to use a cream, vaginal tablet (pessary), or Vaginalring that contains oestrogen. Siehe das separate Informationsblatt mit dem Titel Vaginale Trockenheit (Atrophische Vaginitis). These can also be used with HRT.

Trans men and people who are non-binary may need help with their menopause, but this is more complex because they will not usually want to take anything containing oestrogen. A menopause specialist may be consulted, or the GP may use other treatments for symptoms, such as some medicines also used for depression, which have been shown to work for hot flushes. Vaginal oestrogen can usually be used in this group, as very little is absorbed into the body.

HRT is prescribed to treat symptoms of the menopause. It can have some other health benefits, but is not usually started for these, if there are no symptoms.

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Different women prefer different methods of taking HRT. The options include: patches, tablets and topical gel or spray (applied to the skin) . Patches and gels or sprays are increasingly popular forms of HRT, and many women find them convenient to use.

Im Gegensatz zu Tabletten erhöhen Pflaster und Gel nicht Ihr Risiko für Blutgerinnsel. Ihr Arzt oder Ihre Praxisassistentin kann Ihnen Informationen über die Vor- und Nachteile der verschiedenen Arten von HRT geben.

Zyklische kombinierte HRT

Wenn Sie mit der HRT beginnen, während Sie noch Ihre Periode haben oder gerade beendet haben, wird Ihnen normalerweise geraten, 'zyklische kombinierte HRT' (auch bekannt als 'sequenzielle HRT') zu verwenden:

  • Monatliche zyklische HRT - you take oestrogen every day but progestogen is added in for 14 days of each 28-day treatment cycle. This causes a regular bleed every 28 days, similar to a light period. (They are not 'true' periods, as HRT does not cause ovulation or restore fertility. The progestogen causes the lining of your womb to build up. This is then shed as a 'withdrawal' bleed every 28 days when the progestogen part is stopped.) Monthly cyclical HRT is normally advised for women who have menopausal symptoms but are still having regular periods.

Sie können zu einer kontinuierlichen kombinierten HRT wechseln (siehe unten), wenn:

  • You have been taking cyclical combined HRT for at least one year; oder

  • Es ist mindestens ein Jahr seit Ihrer letzten Menstruation vergangen.

You should not take cyclical combined HRT for more than five years without switching to continuous combined HRT.

Kontinuierliche kombinierte HRT

If your periods have stopped for a year or more, you are considered to be postmenopausal. If this is the case, you will normally be advised to take a 'continuous combined HRT preparation'.

Das bedeutet, dass Sie jeden Tag sowohl ein Östrogen als auch ein Gestagen einnehmen. In den ersten 3-6 Monaten nach Beginn dieser Form der HRT können unregelmäßige Blutungen auftreten. Sie sollten Ihren Arzt aufsuchen, wenn diese Blutungen sehr stark sind, länger als sechs Monate nach Beginn der HRT anhalten oder wenn Sie plötzlich Blutungen entwickeln, nachdem Sie einige Monate keine Blutungen hatten.

Östrogen HRT

If you have had a hysterectomy, you will usually need to take HRT, die Östrogen enthält nur. Das Gestagen wird nur zu anderen Arten der HRT hinzugefügt, damit sich die Gebärmutterschleimhaut nicht aufbaut und Ihr Risiko, Gebärmutterkrebs zu entwickeln, nicht erhöht. Wenn Ihre Gebärmutter vollständig entfernt wurde, ist Gestagen nicht erforderlich. Wenn die Hysterektomie jedoch aufgrund von Endometriose oder sub-total durchgeführt wurde, könnten beide Hormone benötigt werden – sprechen Sie mit Ihrem Hausarzt, um zu überprüfen, ob dies erforderlich ist.

If you have a 52mg levonorgestrel intrauterine-device (LNG-IUD) for contraception, you will only need to take HRT, die Östrogen enthält. This is because a LNG-IUD already contains enough progestogen to stop the lining of your womb from building up. Siehe das separate Informationsblatt mit dem Titel Levonorgestrel-Intrauterinpessar (LNG-IUD) für weitere Informationen. Note that there are several types of LNG-IUD available which can be used for contraception and heavy periods but only those with 52mg of progestogen (Mirena®,Levosert® and Benilexa®) are used for menopause hormone replacement.

Vaginale Östrogencreme und andere topische Präparate

Für vaginale Trockenheit (atrophische Vaginitis) or bladder symptoms, you may choose to try a vaginal oestrogen cream or a pessary to help your symptoms.

This alone may be enough to relieve symptoms in some women who would prefer this option or who cannot take other forms of HRT for some reason.

Vaginal oestrogen creams can also be used in addition to other forms of HRT, if required to improve symptoms. They are now available to buy from pharmacies.

Some women who have had breast cancer may be able to use vaginal oestrogen, but this depends on the type of cancer that you had and the medication that you are taking for it. Your GP would probably want to communicate with your cancer specialist before thinking about prescribing it, and they may want to refer to a menopause specialist for this decision to be made.

Testosteron

Testosteron-Gel is sometimes prescribed to menopausal women who complain of low sexual desire if HRT alone is not effective. This is not a licensed usage, meaning this medication is not formally approved or regulated for this use. Testosterone for menopausal women is usually only prescribed on the advice of a specialist or by a GP with a particular interest in management of the menopause.

HRT ist eine sichere und effektive Behandlungsoption für die meisten gesunden Frauen mit Symptomen, die in Großbritannien im Durchschnittsalter (etwa 51 Jahre) in die Wechseljahre kommen. Die Risiken und Vorteile von HRT variieren je nach Alter und anderen gesundheitlichen Problemen, die Sie möglicherweise haben. Ihr Arzt kann mit Ihnen die potenziellen Risiken von HRT im Detail besprechen und Ihnen helfen, die Vorteile und Risiken abzuwägen.

Wechseljahresbeschwerden verbessern sich normalerweise

Dies kann einen großen Unterschied in der Lebensqualität einiger Frauen ausmachen:

  • HRT wirkt, um Hitzewallungen (auch bekannt als 'Hot Flashes') und nächtliche Schweißausbrüche zu stoppen - dies ist der Fall, unabhängig davon, ob die anfänglichen Symptome mild oder mäßig bis schwer waren.

  • HRT wird viele der Veränderungen im Bereich der Vagina und Vulva rückgängig machen. Das bedeutet, dass HRT kann:

    • Improve symptoms of vaginal dryness.

    • Verbessern Sie das Unbehagen beim Geschlechtsverkehr aufgrund dieser vaginalen Trockenheit.

    • Helfen Sie, wiederkehrende Harnwegsinfektionen zu reduzieren.

    • Verbessern Sie jede erhöhte Häufigkeit des Wasserlassens.

  • Es gibt einige Hinweise darauf, dass HRT selbst Ihre Stimmung und Ihren Schlaf verbessern kann.

  • HRT kann auch helfen, Gelenkschmerzen und -beschwerden zu reduzieren und die Muskelkraft zu verbessern.

  • HRT verbessert die sexuelle Funktion und Libido bei vielen Frauen.

  • Viele Frauen bemerken, dass sich die Textur ihrer Haare und Haut verbessert, wenn sie HRT einnehmen.

Reduziertes Risiko der 'Ausdünnung' der Knochen (Osteoporose)

Women who take HRT have a reduced risk of Osteoporose or bone loss and their risk of having fractures due to osteoporosis is also reduced. Prevention of osteoporosis continues the longer you take HRT.

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HRT works within a few weeks to improve hot flushes and night sweats. It takes 1-3 months to reverse many of the changes to the vagina and vulva but it may take up to one year to notice the full benefit here.

Die meisten Ärzte empfehlen einen dreimonatigen Versuch mit HRT, um zu sehen, ob es hilft. Wenn nicht, könnten sie eine Dosisänderung oder den Wechsel zu einer anderen Art von HRT empfehlen.

There is no limit on how long you can take HRT, although some risks increase the longer you take it for (for example, breast cancer). Most women stop taking it after a few years, when their menopausal symptoms resolve.

Beim Absetzen wird HRT oft schrittweise reduziert, anstatt plötzlich zu stoppen. Dies kann das Wiederauftreten von Symptomen kurzfristig begrenzen, macht jedoch langfristig keinen Unterschied.

Nebenwirkungen bei HRT sind selten. Sie können Folgendes umfassen:

  • Übelkeit (Nausea). In den ersten Wochen entwickeln einige Frauen ein leichtes Gefühl von:

    • Übelkeit (Nausea).

    • Leichte Kopfschmerzen

    • Etwas Brustbeschwerden.

    • Beinkrämpfe. Diese neigen dazu, innerhalb weniger Monate zu verschwinden, wenn Sie weiterhin HRT verwenden.

  • Hautreizung. HRT-Hautpflaster und -gele verursachen gelegentlich Hautreizungen

  • Kopfschmerzen. Einige Frauen bekommen Migränekopfschmerzen, wenn sie HRT einnehmen. Dies wird normalerweise durch die Verwendung von Pflastern oder Gel anstelle von Tabletten reduziert.

Most people do not experience side-effects with HRT use. However, a change to a different brand or type of HRT may help if side-effects occur. Various oestrogens and progestogens are used in the different brands. If you have a side-effect with one brand, it may not occur with a different one. Changing the delivery method of HRT (for example, from a tablet to a patch) may also help if you have side-effects.

Es gab viel mediale Aufmerksamkeit für die Risiken der Einnahme von HRT. HRT kann Ihr Risiko erhöhen, bestimmte Probleme zu entwickeln, aber dieser Anstieg des Risikos ist in den meisten Fällen sehr gering. Im Allgemeinen überwiegen die Vorteile die Risiken für die meisten Frauen, die in den ersten 10 Jahren nach ihrer Menopause beginnen. Die Risiken umfassen:

Blutgerinnsel in den Venen (venöse Thromboembolie)

This is a blood clot that can cause eine tiefe Venenthrombose (TVT). In some cases the clot may travel to your lung and cause eine Lungenembolie (LE). Together, DVT and PE are known as venous thromboembolism.

Frauen, die kombinierte HRT in Tablettenform einnehmen, haben ein erhöhtes Risiko, ein Blutgerinnsel zu entwickeln. Die Wahrscheinlichkeit, ein Blutgerinnsel zu entwickeln, ist höher, wenn Sie andere Risikofaktoren für ein Blutgerinnsel haben. Dazu gehören Fettleibigkeit, ein früheres Blutgerinnsel und Rauchen.

This increased risk of clots is not present for women who use patches or gel at standard doses rather than HRT tablets. Hinweis: Sie sollten dringend einen Arzt aufsuchen, wenn Sie ein rotes, geschwollenes oder schmerzhaftes Bein entwickeln oder Atemnot und/oder stechende Schmerzen in der Brust haben.

Risiko von Brustkrebs

The most recent research suggests that the risk of Brustkrebs is increased for all women taking HRT. However, this risk is much lower than previously thought.

Das erhöhte Risiko hängt von der Art der HRT ab, die Sie einnehmen, und davon, wie lange Sie sie einnehmen. Zum Beispiel wird bei Frauen, die mit 50 Jahren mit der HRT beginnen und sie fünf Jahre lang einnehmen, eine zusätzliche Frau im Alter von 50 bis 69 Jahren mit Brustkrebs diagnostiziert für jede:

  • 50 Frauen, die kontinuierlich kombinierte HRT einnehmen.

  • 70 Frauen, die eine kombinierte monatliche zyklische HRT einnehmen.

  • 200 Frauen, die eine Östrogen-alleinige HRT einnehmen.

Frauen, die HRT eingenommen haben, haben ein erhöhtes Risiko, mindestens 10 Jahre nach dem Absetzen Brustkrebs zu entwickeln. Das Risiko ist auch bei Frauen in den 40ern, die HRT einnehmen, erhöht, aber in realen Zahlen ist dieses Risiko geringer, da weniger Frauen in diesem Alter Brustkrebs entwickeln. Die aktuelle Empfehlung ist, allen Frauen, die eine frühe Menopause (vor dem 45. Lebensjahr) durchlaufen, HRT anzubieten, da HRT in dieser Gruppe hilft, Osteoporose vorzubeugen.

Bemerkenswert ist, dass eine Östrogen‑Monotherapie (also ohne Gestagen) das Brustkrebsrisiko kaum oder gar nicht verändert.

The November 2024 update of the National Institute for Health and Care Excellence (NICE) guidance on the menopause has a useful discussion aid which sets out the risks in both words and pictures - a link to it is in the further reading section of this leaflet.

Gebärmutterkrebs

There is an increased risk of womb (uterine) cancer due to the oestrogen part of HRT. However, by taking combined HRT containing oestrogen and progestogen, this risk reduces completely.

Sie sollten immer Ihren Arzt aufsuchen, wenn Sie nach Beginn der HRT ungewöhnliche vaginale Blutungen bemerken. Zum Beispiel starke Blutungen, unregelmäßige Blutungen oder Blutungen nach dem Geschlechtsverkehr.

Herzkrankheit

Es besteht kein erhöhtes Risiko für Herzkrankheiten, wenn die HRT bei Frauen unter 60 Jahren begonnen wird. Es kann ein geringfügig erhöhtes Risiko für Herzkrankheiten bestehen, wenn die HRT bei älteren Frauen (über 60) oder bei Frauen, die bereits eine Form von Herzkrankheit haben, begonnen wird.

Schlaganfall

HRT-Tabletten (aber nicht Pflaster oder Gele) erhöhen das Schlaganfallrisiko leicht. Es ist jedoch wichtig zu beachten, dass das Schlaganfallrisiko bei Frauen unter 60 Jahren sehr gering ist.

Demenz

There is a very small increase in risk for those who start HRT after the age of 65 - this is relatively unusual in the UK, where most women start it earlier.

Verursacht HRT eine Gewichtszunahme?

Es gibt keine Beweise dafür, dass HRT eine Gewichtszunahme verursacht. Viele Frauen bemerken während der Menopause eine Gewichtszunahme, aber dies geschieht unabhängig davon, ob sie HRT einnehmen oder nicht.

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Häufig gestellte Fragen

What is the difference between cyclical and continuous combined HRT?

Cyclical combined HRT is usually advised for women who are still having periods or have recently finished them. With this type, you take oestrogen every day and add in progestogen for 14 days of each 28-day cycle, causing a regular bleed. Continuous combined HRT is for women whose periods have stopped for a year or more. With this, you take both oestrogen and progestogen every day, and you may experience some irregular bleeding in the first 3-6 months after starting.

If I've had a hysterectomy or use a Mirena coil, do I still need both hormones in HRT?

If you've had your womb completely removed (hysterectomy), you will usually only need oestrogen-only HRT, as the progestogen is only needed to prevent the womb lining from building up. Similarly, if you have a 52mg levonorgestrel intrauterine device (such as Mirena®, Levosert®, or Benilexa®), this device provides enough progestogen, so you will only need oestrogen-containing HRT.

How quickly can I expect to feel better after starting HRT?

You should start to notice an improvement in hot flushes and night sweats within a few weeks. It typically takes 1-3 months to see a reversal of changes to the vagina and vulva, but the full benefits in these areas might take up to a year to be fully apparent. Most doctors will suggest trying HRT for three months to see if it's effective for you.

Can trans men or non-binary people use HRT for menopause symptoms?

Trans men and non-binary people may need help with menopause symptoms. Since they typically want to avoid oestrogen, a menopause specialist may be consulted, or a GP might suggest other treatments for symptoms like hot flushes, such as some medications used for depression. Vaginal oestrogen can usually be used in this group because very little of it is absorbed into the body.

What should I do if I experience side-effects from HRT?

Side-effects with HRT are uncommon and often resolve within a few months. If you experience side-effects like sickness, mild headache, breast discomfort, leg cramps, skin irritation from patches/gels, or headaches (including migraines), talk to your doctor. Changing to a different brand or type of HRT, or altering the delivery method (e.g., from tablet to patch), can often help, as various oestrogens and progestogens are used in different brands.

What are the common benefits of taking HRT?

HRT can significantly improve menopausal symptoms such as hot flushes and night sweats. It can reverse vaginal and vulval changes, improving vaginal dryness, discomfort during sex, and reducing recurrent urine infections and frequency of urination. HRT may also improve mood, sleep, reduce joint aches and pains, improve muscle strength, boost sexual function and libido, and enhance the texture of hair and skin. Additionally, it helps reduce the risk of 'thinning' of the bones (osteoporosis).

Weiterführende Literatur und Referenzen

About the authorView full bio

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Dr Jacqueline Payne, FRCGP

Allgemeinmediziner, Medizinischer Autor

MB, BS, DFFP, DRCOG, FRCGP

Jacqueline war 25 Jahre lang Hausärztin in Kendal, Cumbria, wo sie junge Hausärzte für das RCGP ausbildete und als Ausbilderin für das FSRH tätig war.

About the reviewerView full bio

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Dr Philippa Vincent, MRCGP

Allgemeinmediziner, Medizinischer Autor

MB BS, Bsc, MRCGP (2000), DCH, DFSRH, DRCOG

Dr Philippa Vincent is an NHS GP working in North London.

Artikelverlauf

Die Informationen auf dieser Seite wurden von qualifizierten Klinikern verfasst und begutachtet.

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