Herzklopfen
Bradycardia, tachycardia
Begutachtet von Dr Toni Hazell, MRCGPZuletzt aktualisiert von Dr Hayley Willacy, FRCGP Last updated 30. Jan 2023
Erfüllt die Anforderungen des Patienten Richtlinien des Patienten
- HerunterladenHerunterladen
- Teilen
- Language
- Diskussion
- Audio-Version
In dieser Serie:BradykardieUnregelmäßige HerzrhythmenWolff-Parkinson-White-SyndromSupraventrikuläre Tachykardie
Herzklopfen ist das Gefühl, dass Ihr Herz schlägt, und es ist häufig. Die meisten Fälle sind harmlos. Sie dauern normalerweise nur kurze Zeit und können von anderen Symptomen wie Atemnot, Schwindel, Engegefühl in der Brust und einem Gefühl der Angst begleitet sein. Herzklopfen, die stark sind oder sich nicht schnell beruhigen, können dringend medizinische Aufmerksamkeit erfordern. Die häufigsten Ursachen sind unten aufgeführt.
In diesem Artikel:
Video picks for Herzklopfen
Lesen Sie unten weiter
What are heart palpitations?
Was kann Herzklopfen verursachen?
Heart palpitations are rapid, thumping or fluttering feelings that people experience in their chest. They may be on the left-hand side or the middle of the chest. Normally we are not aware of our heart beating. The term 'palpitations' is used when we are aware of our heart beating. Some people say heart palpitations feel like their heart is racing; others say their chest hurts, thumps or flutters or like their heart is skipping a beat. Usually this sensation is caused by a heart rate that is faster than usual for your age, gender and level of fitness.
'Palpitations' are a symptom, not a diagnosis. The important task for your healthcare professional is to work out what is causing them. Occasionally, the feeling is due to a heart rhythm problem. See the leaflet Anatomie des Herzens for more information about the heart.
When to worry about heart palpitations
Zurück zum InhaltOccasionally, heart palpitations can be serious. In the following situations, you should call an ambulance:
If you have palpitations that do not go away quickly (within a few minutes).
If you have any Brustschmerzen with palpitations.
If you have severe breathlessness with palpitations.
If you pass out, or feel as if you are going to pass out, or feel dizzy.
If you have palpitations and have had heart conditions and problems such as heart failure in the past.
If you have palpitations which began as you were exercising.
If the palpitations do not make you feel unwell, and settle on their own, you should see your GP. Keep a diary of when they happen and how long they last, as this information will help your GP.
If you have an episode of heart palpitations it can be useful to check your pulse. In particular it may be useful for your doctor to know how fast your pulse was during the episode. That is, how many beats per minute; also, if your pulse felt regular or irregular. This information can help identify the cause of the palpitations. Your practice nurse can show you how to take your own pulse. Or you can follow the steps shown on the British Heart Foundation website, given in 'Further reading & references' at the end of this leaflet.
Lesen Sie unten weiter
What causes heart palpitations?
Zurück zum InhaltThis list does not include all the possible causes of heart palpitations but lists some of the more common causes, including:
A fast but regular heartbeat (sinus tachycardia)
There are many reasons why the heart rate can be faster than normal. Some of these are:
Bewegung.
Intake of caffeine.
Certain medications.
Other stimulant drugs, including some Freizeitdrogen.
A serious underlying abnormality of the heart is a rare cause of sinus tachycardia. Treatment will depend on the underlying reason for the fast heart rate.
Slow heart rate (bradycardia)
Read more about Bradykardie.
Abnormal heart rhythms (arrhythmias)
Read more about abnormal heart rhythms (arrhythmias).
Diagnosing heart palpitations
Zurück zum InhaltYou are likely to be asked about your intake of the substances mentioned above and the circumstances in which the heart palpitations occur. Your doctor will take your pulse and blood pressure, listen to your heart and order further tests as appropriate. Initial investigations for heart palpitations include:
Bluttests to check for Anämie und an overactive thyroid gland.
Electrocardiogram (ECG) to record the electrical impulses of your heart to check whether the heart rate is regular, and of normal rate. It also looks for underlying or previous heart disease.
Ambulantes EKG: this is an ECG that records your heart as you carry on your normal life over 24 or 48 hours. You will be asked to make a note of when you get the palpitations. The reading will then show what your heart was doing when you felt the palpitations.
In some cases you may need an ultrasound scan of the heart (an echocardiogram, or 'echo').
In other cases, you may need a test of your heart while you exercise.
Electrophysiology tests may also be used. Small wires (electrodes) are inserted into your heart via one of your veins. These wires measure the electrical signals in your heart and can determine where any abnormal electrical signals are coming from.
All these tests are to make sure there is no abnormality in your heart causing the heart palpitations. However in many cases, palpitations are NOT caused by any problem with your heart.
Lesen Sie unten weiter
How to treat heart palpitations
Zurück zum InhaltTreatment will depend on the likely cause of your palpitations. If, for example, your palpitations are caused by drinking too much caffeine, you will be advised to cut down how much caffeine you drink. If your palpitations are caused by anxiety, your GP will discuss ways of managing this.
Some cases of palpitations are managed by a GP; other cases may be referred to a heart specialist (cardiologist). In either case, the treatment you will be given depends on the cause that has been found.
Patient picks for Herzklopfen

Herzgesundheit und Blutgefäße
Bradykardie
Bradykardie ist eine niedrige Herzfrequenz und tritt häufig bei Menschen auf, die sehr fit sind, wie zum Beispiel Sportler. Sie kann jedoch auch aufgrund einer zugrunde liegenden Erkrankung wie einem Herzproblem oder einer Unterfunktion der Schilddrüse auftreten.
von Dr. Colin Tidy, MRCGP

Herzgesundheit und Blutgefäße
Posturales Tachykardiesyndrom
Posturale Tachykardiesyndrom (PoTS) ist eine abnormale Reaktion Ihres Körpers, wenn Sie aufrecht stehen (meist beim Stehen). Ihre Herzfrequenz steigt nach dem Aufstehen aus liegender oder sitzender Position zu stark an. Es wird durch ein Problem mit dem Nervensystem verursacht, das die autonomen Funktionen im Körper steuert. Dieser Teil des Nervensystems wird das autonome Nervensystem genannt. Die Symptome von PoTS treten auf, wenn Sie aufrecht sind, und lassen nach, wenn Sie sich hinlegen. Diese Symptome sind mit einem ungewöhnlich hohen und anhaltenden Anstieg der Herzfrequenz innerhalb von zehn Minuten nach dem Stehen verbunden. Lebensstiländerungen sind in der Regel sehr wirksam bei der Behandlung von PoTS, aber einige Menschen mit PoTS benötigen Medikamente, um die Symptome zu kontrollieren. Die Prognose ist für die meisten Menschen mit PoTS sehr gut, aber einige können langfristige erhebliche Schwierigkeiten bei normalen täglichen Aktivitäten haben.
von Dr. Rosalyn Adleman, MRCGP
Weiterführende Literatur und Referenzen
- Überprüfung Ihres Pulses; Britische Herzstiftung
- Europäische Gesellschaft für Kardiologie; Richtlinien für das Management von Vorhofflimmern, 2020
- Herzklopfen; NICE CKS, April 2020 (nur für UK-Zugang)
- Brugada J, Katritsis DG, Arbelo E, et al; 2019 ESC-Leitlinien für das Management von Patienten mit supraventrikulärer Tachykardie. Die Task Force für das Management von Patienten mit supraventrikulärer Tachykardie der Europäischen Gesellschaft für Kardiologie (ESC). Eur Heart J. 2020 Feb 1;41(5):655-720. doi: 10.1093/eurheartj/ehz467.
- Govender I, Nashed KK, Rangiah S, et al; Palpitations: Evaluation and management by primary care practitioners. S Afr Fam Pract (2004). 2022 Feb 24;64(1):e1-e8. doi: 10.4102/safp.v64i1.5449.
Lesen Sie unten weiter
Artikelverlauf
Die Informationen auf dieser Seite wurden von qualifizierten Klinikern verfasst und begutachtet.
Nächste Überprüfung fällig: 29. Jan 2028
30. Jan 2023 | Neueste Version
5 Nov 2012 | Ursprünglich veröffentlicht
Verfasst von:
Dr Ann Robinson, MRCGP

Fragen, teilen, verbinden.
Durchsuchen Sie Diskussionen, stellen Sie Fragen und teilen Sie Erfahrungen zu Hunderten von Gesundheitsthemen.

Fühlen Sie sich unwohl?
Bewerten Sie Ihre Symptome online kostenlos
Abonnieren Sie den Patienten-Newsletter
Ihre wöchentliche Dosis klarer, vertrauenswürdiger Gesundheitsberatung - geschrieben, um Ihnen zu helfen, sich informiert, selbstbewusst und in Kontrolle zu fühlen.
By subscribing you accept our Datenschutzrichtlinie. Sie können sich jederzeit abmelden. Wir verkaufen Ihre Daten niemals.